Lunchtips för den föräldralediga

En lite tradig sak med familjelivet är att barn (generellt) gillar så traaadig mat. Det rinner ut korv och köttbullar och pasta, pasta och pannkakor ur mina öron om jag inte är på min vakt.

Men det tog ändå fram till min tredje föräldraledighet innan jag upptäckte vilket guldtillfälle hemmadagarna är att kunna äta något annat (åtminstone för dem som bara är hemma med ett barn eller har sina äldre på förskolan/skolan). Ett litet gryn på under två år bryr ju sig inte om jag äter något annat än hen.

Om sisådär tre veckor börjar vi skola in Bo och hemmadagarna är ett minne blott… Så här kommer mina tre bästa recept för supergoda luncher som är noll procent barnanpassade!

IMG_2523

”Ta vad som finns hemma – sallad”. Alla fräscha grönsaker och frukter du kan hitta, kokta ägg och ost i bitar. Och så ös på olivolja eller annan sås. Nam!

IMG_2467

”Ta vad som finns hemma – omelett” . Enligt samma princip. Spenat, paprika, tomat och så riven ost, några ägg och en skvätt mjölk. Nam!

”Ta vad som finns hemma – wok”. Riven vitkål, ingefära, broccoli och soja på. Nam! (inte min bild som ni förstår på skärpan, du hittar den här.

Några tips:

  • Tänk utifrån detta koncept när du handlar och ös på med lite extra goda grejer som oliver och soltorkade tomater, som lyfter alla sådana här rätter.
  • Krydda rejält (barnen ska ju inte äta!). Koriander och chili flakes gör allt tusen gånger godare

1 kommentar

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *