Barnen och internet

Elma filmar med pappas iPhone

Det finns ämnen som är svårpratade på grund av bristande kunskap. Ett ämne är internet och barnen, skärmar och barnen och så vidare.
Jag är ju lärare och jobbar på mellanstadiet. Jag håller just nu på att läsa en del om det digitala lärandet och webben i undervisningen. Ett ämne jag brinner oerhört mycket för.
När det kommer till skolan är det mycket delade meningar. Varför ska barnen ha iPads redan i förskolan? Varför ska eleverna arbeta så mycket med datorer, de surfar ju bara.
Det är konstigt det där. För gissa vilka som säger så? Jo, det är ni som är uppvuxna utan internet. Ja, jag säger ni, för jag själv är ju precis i glappet, jag var 10 år när jag började spana på ICQ som var poppis på den tiden.

Men, vad som händer, enligt forskningen, är att det finns två olika grupper här. De infödda, alltså de som förväntar sig saker från internet; de förväntar sig hitta svar, att det ska gå snabbt och att världen finns där. Inga konstigheter.
Sedan finns det immigranterna, och det är de som inte är uppvuxna med internet i sin ungdom. En immigrant förväntar sig inte, utan blir mest glad och tacksam att det finns! Tjoho, jag har hittat gamla vänner på facebook, jag kan visst kolla på eniro.se istället för i telefonkatalogen och så vidare.
Det är inget fel på någon av dem, det är bara det att det kan verkligen krocka. Rejält. Exempelvis i skolan då, som jag själv läser om.

Men hemma då?
Vi har en del regler och tankar kring det här med internet och skärmar. Det är till exempel ganska dumt att säga ”på min tid då läste vi minsann bara vanliga böcker och satt och pysslade med toarullar”. Ja, det gjorde vi. Även jag, alltså. Men tiderna förändras och det sämsta vi som föräldrar kan göra är att inte hänga med. Utnyttja istället läget att dina barn vet mer än du! Be dem visa, jaha, vad är det för app? Varför ska vi ha den? Och sedan kan du ta ställning till om det känns som något bra eller dåligt. Och ja, jag menar till och med din treåring! Ofta har barnet rätt bra koll på just den appen.
Här hemma har vår stora fröken installerat musica.ly-appen på en av våra gamla telefoner. Vi läste lite om den och hon får visa oss varje musikvideo hon gör innan hon lägger upp den för sina fans (hehe, så sjukt rolig app egentligen, önskar jag hade den som liten). Hon har inga fans (vänner) som vi inte känner och just nu har hon tre stycken; sin kusin, sin farbror och bästa kompisen.
I början fick jag dånvimpen på det, för jag kände att hon är så liten men ändå beter sig som så stor! Tills jag bara fick inse att såhär funkar livet nu.
Däremot har vi stränga förbud mot telefonspelande/tittande i bilen eller vid matbordet exempelvis. Bara för att vi hänger med i tiden betyder det inte att vi ska tillåta skärmar vart vi än kommer.
För det finns ju verkligen annat att göra också, right?

Hur gör och tänker ni andra kring internet, skärmar och sådär? Svårt, jobbigt, enkelt, roligt? Vore roligt att höra!

/Filippa, den digitala nörden

9 kommentarer

  1. Jag är immigrant och lär mig hela tiden nya saker! Mina barnbarn kan mer än jag om spel, men tack vare mina elever kan jag ändå en hel del! Dom immigranter är vi på hela tiden, vilket inte är okej för gamlingar heller! Ska sätta upp regler hör hemma?

  2. Inte i bilen alltså? Vi proppade en Ipad med Sixtens favoritprogram inför långkörningen till Norrland. Varför vill ni ha skärmfritt i just bilen? Vid matbordet håller jag med.

    Jag brinner ju för ikt i förskolan och vill vidareutbilda mig och jobba som ikt-pedagog så småningom. Tycker det spelar väldigt stor roll i vilket syfte och hur barnen använder skärmarna. Vet att många automatiskt är anti digitala medier i förskola/skola och det är svårt att förhålla sig till när det ingår i läroplanen och är en del av samtiden. Men! Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Bara för att Ipads används i verksamheten så behöver ju inte andra aktiviteter väljas bort.

  3. Jag tänker att en anledning till att man bör se upp med skärmarna är att de är så extremt beroendeframkallande. Ett barn som läser en bok han/hon inte är intresserad av kommer fort tröttna och lägga bort boken. Men framför en skärm fastnar man och kan inte stänga av oavsett om man tycker innehållet är intressant eller inte, man hinner inte ta ställning eftersom syn och hörsel är helt upptagna av intryck.
    Skärmar och ny teknik kan vara fantastiskt på många sätt! Vi ska inte vara motståndare till tekniken, men vi måste lära barnen (och oss själva!) att hantera det på ett sunt sätt. Så tänker jag.

  4. Vi har varit ganska restriktiva med skärmar och ”tv-tid” (har ingen tv men ja, ni fattar) här hemma, men guuuuuu så skönt det är att sätta på ett avsnitt pippi eller madicken eller så och att alla barnen o kompisar är sams/lugna/tysta till slut!!!

    Eftersom Joel envisas med att jag ska väcka honom när jag går upp 5:45 så får han se på film då, och sen ett max halvtimmes-avsnitt på kvällen (ja, ni hörde ju: pippi eller madicken-isch här hemma, barnkanalen och bolibompa – what? De här föräldrarna är så efter…).
    Vi har för inte så längesen introducerat att man kan se på klipp på telefonen och spel vet han inte att det finns där! Han brukar gillar att ta kort/titta på kort och skriva med bokstäverna.

    När han började förskolan i höstas introducerades han ju för ipad och jag är så glad att vi själva inte äger någon för då får det vara en förskolegrej precis som kuddrum eller månbil och inget han förväntar sig hemma. Än.

    Vad är ikt, som någon ovan nämnde?

    1. IKT står för Informations- och Kommunikationsteknik =)

      Känner att även jag som förespråkar digitala medier i förskolan tycker att begränsad skärmtid är vettigt. OCH vill påpeka att det finns olika sätt att använda tex iPad på i pedagogisk verksamhet. Alltså inte bara spel och swipande mellan appar.
      Jag tänkte ge mig på stop-motionfilm med 4-5-åringarna. Det kommer bli mycket övning i samarbete, att planera filmens innehåll och genomföra det framför iPaden. Inte så mycket skärmtid bakom skärmen alltså. Spännande!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *