På cykel i hufvudstaden

Lite spontant tog vi ett stockholmsdygn, maken och jag. Vi fick ett mycket oväntat tillskott i hushållskassan, jag fick lite födelsedagspengar och så fanns orken i både kropp och knopp.  (Apropå oväntade tillskott i hushållskassan så lovar jag att mitt penga-inlägg kommer, ni får hålla er till tåls ni som är taggade för att läsa detta…).Dessutom har vi världens bästa farmor och farfar som typ alltid ställer upp då det behövs. Tack Anna och Lennart!!

Men även om vi hade lite extra tillskott så är det ju ändå fortsatt rätt skralt i kassan då vi lever på ett halvt CSN och deltidsinkomst som EFS-präst. Så därför blev det ingen shopping-och-hänga-på-dyra-innehak-weekende. Utan mer se stan och äta lite gött. Här kommer lite Stockholmstips:

Vid söndag lunch lämpade vi av ungarna i Upplands Väsby blev utfodrade med smörgåstårta hos svärisarna och sen tog vi tåget in till stan. Vi fick låna SL-kort, vilket gjorde att resan in till stan gratis. Men annars är det ju ändå fett värt att köpa SL-kort, beroende på hur mycket du ska åka så finns det ju ett gäng sätt att förvärva åkkort på. Det enklaste är nog att fråga någon på SL-center eller någon Pressbyrå så hjälper dom gärna till. Men asså Stockholms lokaltrafik är ju suveränt bra, du kan ta dig överallt med massor av olika färdmedel. Det är fint.

Både Patrik och jag har ju bott i Stockholm. Patrik är uppvuxen i förorten Upplands Väsby men har även bott närmre och inne i centrala stan. Jag bodde i Stockholm under tre år, då mestadels runtflyttandes i olika förorter (så som en gör om en inte har 3 mille på banken och flyttar till Stockholm). Så vi har hunnit bygga en någorlunda överblick av stan och känsla för vilka delar som vi verkligen gillar att hänga i. Men vi insåg att vi har ju verkligen inte sett allt, det finns alltid mer att se av Stockholm!

Den här gången valde vi att ta oss runt med cykel och jag är helt nyförälskad i Stockholm. Alltså cykel måste vara det absolut bästa sättet att ta sig fram i innerstan. Det finns cykelvägar typ överallt (Men för Guds skull se till att hålla dig på rätt sida av cykelbanan!!!). Nu finns det sedan några år tillbaka möjlighet att hyra cykel vid olika cykelstationer runtom i stan. Vi valde den tjänst som heter City Bikes och vi var mycket nöjda. Det går till på följande sätt: Du köper ett cykelkort på SL-center eller så beställer du ett kort innan du ska resa. För 165 riksdaler är cykeln din i tre dygn. Det finns typ 140 cykelstationer inne i dom centrala delarna av stan.

Vi blippade vår cykelkort vid cykelstationen bredvid Stockholms central och sen tog vi våra finfina cyklar och styrde kosan mot gamla stan. Vi hade bokat vandrarhem i Gamla stan för att lätt kunna ta oss åt vilket håll som helst innerstan. Jag bokade via Hotels.com och fick ett riktigt bra pris. Rum med för två personer och frukost mitt i centrala Stockholm för 600 kronor. Namnet på hotellet/vandrarhemmet är  Hotel Gamla Stan och drivs av STF. Helt okej standard för det priset! Vi hade toalett och dusch, som var fräscha, precis utanför vårt rum. Fräscha sängar och en enkel frukost. Men det bästa med detta hotell är ju ändå läget, mitt i stan så du kan ta dig överallt i innerstan på nolltid.

När vi lämnat våra ryggsäckar så trampade vi längs med Strandvägen på mot kungliga Djurgården. Den här årstiden är det ju ändå magnifikt vackert. Alla fruktträd och häggen som blommar. Vi cyklade på längst ut till Blockhusudden och fikade där. Så gulligt med gammeldags koppar och egen kaffekanna. Och så utflykt över vattnet sittandes på gamla trädgårdsmöbler i en prunkande berså. Vi begrundade vad som var inne i Stockholm då vi satt där och kom fram till att det hetaste just nu är dyra cyklar och stora skägg. Det susade förbi många cyklar och skägg då vi satt där. Men då kaffet var urdrucket behövde vi trampa på mot en cykelstation, det enda kruxet med de här cyklarna är att du endast kan ha dom i tre timmar sen måste du byta. Men det finns stationer typ överallt så det gäller bara att ha koll på klockan, annars låses cykeln. Vi tog en kisspaus och nya fräscha cyklar vid Kaknästornet.

Sen snabbt upp och in på rummet för att hämta en kvällströja och lite läppstift så var kvällslooken kirrad. Vi hade bestämt träff med den vår gode vän Emanuel. Han hade kollat upp en restaurang som skulle uppfylla följande kriterier: på eller nära Söder, inte tusen pers, uteservering och max 150 kronor för en varmrätt. Och han lyckades mycket väl med sitt uppdrag! Vi hamnade på Boule & Berså vid Danvikstull, precis vid Hammarbykanalens inlopp. Supermysigt, enkel men god mat och härligt att spana in alla båtar som passerar i kanalen. Jag begick premiär o boulespel (jo, det är sant jag har aldrig spelat boule förr!) och utklassade herrarna. Det var jag nöjd med! Boulespel kostade 20 kronor/pers. Rätt billigt och trevligt nöje. En bra kväll helt enkelt.

På måndagen cyklade vi runt på Söder med vackra Långholmen samt en tur på Kungsholmen. Cyklarna rullade på bra kan en säga. Det kändes i stjärt och ben att superformen icke har infunnit sig i år… Men vi var ändå så nöjda med att ha fått se Stockholm i försommarskrud. Det underbara med denna stad är ju att du alltid är nära pulsen, människorna och ståhejet men samtidigt kan du bara några hundra meter bort cykla längs vattnet och njuta av lugnet, mitt inne i stan. Det är nog det som gör Stockholm till en så fascinerande och vacker stad, rikt utbud av kultur, mat och allt annat som en storstad ska erbjuda men samtidigt lugnet och skönheten med alla promenadstråk längs vattnet.

För mig som fortfarande är rätt trött i hjärnan och lätt får yrsel av för mycket intryck så var ju detta ett perfekt sätt att spendera ett dygn i storstan. Springa runt i butiker och gå på konsert funkar inte för mig, än… Det enda som var lite obehagligt var att åka pendeltåg. Men jag fäste blicken stadigt ut genom rutan och försökte att inte ta in för mycket intryck av alla mänskor inne i vagnen. Men att cykla runt och välja en lugn restaurang det funkade fint. Så skönt att känna att jag kan börja göra normala saker utan att få ångest. Det finns hopp om livet hörrni!

Detta kommer vi definitivt göra om, att hyra cyklar i stan! Men jag blev samtidigt riktigt sugen på att kajaka runt i Stockholm. Att verkligen få se stan från vattnet. Yes, kanske nästa födelsedag…

Så Stockholm har nog ändå en liten del även av det  här bohuslänska hjärtat.