Det finns inga utvägar – bah gört!

Det finns de som säger att de inte hinner träna. Det är inte sant. För allting handlar om prioriteringar. Du kanske har valt att jobba mer, då hinner du inte. Du kanske har valt att inte lägga in träning i ditt livspussel, då hinner du oftast inte heller. Så visst, på ett sätt är det ju sant, men på ett annat så… är det bullshit.
Men det är tricky, det ska jag erkänna. Att hitta tiden. Och för mig ska erkännas, orken. För det kan verkligen ta emot rejält när jobbet är klart, barn hämtade, maten lagad, böcker lästa, barnen nattade och DÅ ska man ge sig ut. Puh.
Här kommer några enkla tips till att få till träningen, oavsett hur mycket tid du har:

– Planera in 3-4 gånger som det är tänkt att du ska träna på veckan. Kanske fick du till två av dem? Men grattis!!! Då har du åtminstone gjort något! Planerar du in två pass som är tänkt ska hålla fallerar det oftast till ett eller inget alls. Planera in fler!

– Ta alltid på dig träningskläder direkt när du kommer hem. Så fort ni dimper in genom dörren, på med kläderna. Då har du större chans att komma ut när alla sysslor och livspusslet för dagen är lagt. Kanske att du ändå får kämpa på, men på med bra musik och tänk hur sjukt nöjd du kommer vara efteråt.

– Ha med familjen! Hoppa, studsa eller dansa tillsammans och gör styrkeövningar. Ibland räcker det med att vi faktiskt bara rör på oss. Eller låt barnen cykla med när du joggar eller sätt dem i en vagn och lunka på!

– Skaffa träningskompis som ger dåligt samvete. Nejrå, men lite så. Har vi någon att finnas för tar det mer emot att säga nej. Men det får ju inte vara någon som själv ställer in hela tiden, för då blir det ju aldrig något!

– Ha ett mål. För en del är målet vikten andra värken som försvinner med träning, en tredje sömnen, en fjärde välmåendet i stort. Det finns många anledningar, ta reda på din och tänk på vilket lyft det gör med träning!

Ja det var dagens träningstips det!
Andra bra knep där ute? Fyll på!

/Filippa

9 kommentarer

  1. Kan verkligen rekommendera sworkit-appen. Hela familjen kan vara med och träna till den (om man har plats, och det är bra med en träningsmatta). Min 9-åring har tränat själv med den en del och min 5-åring hakar också på. Men lugnast är väl att träna själv, ville bara berätta att träningen blir inspirerande även för andra, hehe.

  2. Jag brukar tänka att jag tar en liten promenad iaf, det orkar jag. Sen tar jag på mig träningskläder och när jag väl är ute och ändå har träningskläder kan jag ju lika gärna springa några steg! Alt. när jag kommer in från promenaden och har träningskläder på mig kan jag ju lika gärna göra mitt lilla styrkepass…
    Lättlurad är vad jag är?

  3. Jag har liksom blivit lite rädd för att träna eftersom jag 99% av gångerna som jag kommit igång med träningen har gjort mig illa eller blivit sjuk. Vissa dagar tänker jag att jag ska trotsa allt som gör ont och bara köra men det brukar straffa sig ganska snabbt. Åh det blir liksom moment 22! Ingen träning =ont i kroppen, träning = ont i kroppen (jag menar ju inte ont som i träningsvärk). Jag skulle vilja vara en person som gillar träning och får in det lite naturligt i livet.

    1. Förstår, och fy vad jobbigt! Men funkar promenader? För det är himla bra att bygga upp sin kropp genom promenader först, om inte annat! Och så lite enklare styrkeövningar kanske? <3

      1. Jag gillar promenader, men har fått tillsägelse av sjukgymnasten att inte gå längre än 20 minuter. Det rådet har jag dock struntat i, vilket såklart känns i höfterna men så är det bara.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *