Varför jag älskar mina träningspass

De senaste veckorna har varit väldigt varierande när det kommer till träningen för mig. Det har blivit zumba (som jag verkligen älskar!), springturer utomhus, styrketräning på gymet, innebandy med lite kyrkfolk och en och annan rask promenad.
Jag är en sprallig människa och har alltid älskat att röra på mig, eller kanske rättare sagt, har himla svårt att sitta still.
Men jag är också påläst. Det är inte så att jag avnjuter livet stunden innan jag ska träna, varje gång. Ibland kan jag vara riktigt pepp och längta. Men många gånger känner jag nästan lite… ren avsky. Jag älskar att ligga hemma i min soffa nämligen. Konstigt det där. Jag är sprallig som en tok, men älskar också mitt soffliggande. Den ekvationen kan jag tyvärr inte lösa åt er.

Men jag har ju mina anledningar till att jag ibland verkligen får tvinga iväg mig själv.
Den främsta anledningen är helt enkelt att jag mår mycket bättre. Jag är en psykiskt ostabil person som dalar och toppar något extremt. Alltså. NÅGOT EXTREMT. Om jag inte hade fått mina endorfinkickar regelbundet hade jag varit en mycket hemsk person att umgås med.

Den andra främsta anledningen till att jag ser till att komma iväg tre gånger i veckan är att jag sedan jag fått mitt andra barn, haft mycket problem med min kropp. Det är rejäla tråkiga, fysiska åkommor framför allt i ryggen och axeln. Med regelbunden (och rätt, det är det som är lite tråkigt) träning känner jag nästan inte av ryggontet.
Men när jag inte tränat på ett tag, och jag kommer igång igen, då tar det oftast ett par veckor innan ryggen känns bra igen. Jag vet att många människor kommer av sig här nämligen. Många av oss kvinnor har ju fått besvär efter barnafödsel och bebiskånkande och här kan träning egentligen vara den bästa medicinen, men många hinner ge upp innan de nått dit. Det kan vara riktigt jobbiga smärtor de första veckorna, men när allt rullar på och kroppen ställts in på nya växlar så funkar det. Jag lovar! (Och obs, just mammaträning är ju i en klass för sig, så har du problem på riktigt, läs på!!! Styrketräning är t.ex väldigt bra här)

Dessa två är mina främsta anledningar till att jag tränar. Men ja, jag tränar också för att kunna knäppa mina byxor, eftersom jag är en ganska duktig snask-ätare. Då måste jag träna, annars måste jag köpa nya byxor hela tiden. Det gör jag visserligen ändå. Men jag vill verkligen kunna ha mina favoritkläder och då är det bättre att jag rör på mig.

Ja, det finns en anledning till. Egentiden. Kanske i samma klass som tvättstugetid, så är väl ändå träning den mest befogade egentiden? Eftersom alla mår bättre i min familj om jag rör på mig, och jag får komma iväg och antingen träffa lite glada motionärer på gymet, eller lyssna på en podd som jag längtat efter. Perfekt!

Jag vet att många inte anser sig hinna träna och där kommer mitt viktigaste råd, och det är att planera ordentligt. Planera in tre pass i veckan, när du tänker att två räcker. Planera in fyra pass om du tänker att tre räcker. Det händer nästan alltid något som gör att en av gångerna inte funkar, men finns det då en back-up-gång så löser det sig och du får ändå rutin.

När jag tränar? Jo det ska jag berätta. På tisdagar tränar jag på samma ställe som Elysia tränar, hon tränar nämligen gymnastik. Då lämnar jag henne och sedan går jag in på gymet. Däremot hinner jag hem och duscha, äta och natta Elma innan hon ska hämtas igen. Sedan tränar jag på torsdagar, då är det zumba kl 18. Då lagar jag maten till familjen och sedan pyser jag iväg. Mitt tredje pass är på helgen. Oftast då också zumba på söndag eftermiddag eller om vi fixar barnvakt så kör vi innebandy ihop på söndag kväll. Kan också hända att jag tar en joggingtur på lördagen om det skulle finnas tid.
Ett tips är ju att träna när barnet gör något, om de har aktiviteter. Och är de för små för det, så träna hemma tillsammans! Sååå många träningspass vi gjort hemma! Och barnen älskar det!

Och så rullar det på hos oss. Hur ser det ut hos er? Har ni några fasta rutiner som gör att det liksom rullar på? Och vad är dina anledningar till att träna?

/Filippa

1 kommentar

  1. Roligt att läsa! Jag har varit rejält förkyld i två veckor nu och jag blir så låg… av att inte träna främst. Hela familjen behöver mitt endrofin-intag liksom.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *