3 böcker om utmattning – för 3 olika nivåer av utmattning

Något som jag tagit mig tid till det här senaste året är att läsa böcker. Romaner, fakta och teologi. Högt och lågt. Älskar det.

När jag var på väg ner i utmattningsbranten tyckte jag aldrig att jag hade tid och jag hade framförallt ingen ro att läsa. Ett tydligt varningstecken att ta med sig, för att inte hamna där igen i botten av dalen. När oron i själen gör att jag inte kan stilla mig med en bok.

Men en utmattad hjärna orkar inte så länge. Särskilt inte i början. För vissa funkar inte läsning alls. Orden går liksom inte in. Det kan liknas vid en slags demens att vara utmattad, där arbetsminnet inte funkar. Vänta i så fall tills hjärnan börjat att återhämta sig.

Fakta ger mig trygghet och förtröstan. Jag förstår att jag inte är knäpp eller dum i huvudet.  Det är bara det att jag av olika anledningar varit så sjukt dålig på att lyssna på min kropp. Nu blev jag tvungen, brutalt nedtvingad. För resten av mitt liv ska jag nu träna på att lyssna till min kropps signaler. Det är något som de här tre böckerna lärt mig, att jag behöver träna, träna på att lyssna och tyda mina signaler. För med största sannolikhet så kommer jag tillbaka igen, det visar forskningen, men livet kanske kommer fungera på ett annat sätt än innan. Och då med en större stresskänslighet som jag behöver ta hänsyn till. Det livet kanske ändå kan bli bättre än förr, även om jag inte fattar det just nu…

 

vaggen-en-utbrand-psykiaters-noteringar1. ”Väggen  – En utbränd psykiaters funderingar” – Av Pia Dellson

”Hjärnan och kroppen tystnar,
urverket stannar.
Det går inte längre.
Kan inte mer.
Kan inte röra mig.
Kan ingenting.”

Det här är en reflektion från hennes egen tid som utmattad och hennes väg tillbaka till arbetslivet. En dag orkade inte den högpresterande läkaren resa sig från sängen och ta på sig strumporna.

Lättläst. Hög igenkänning. Små korta texter som till och med den tröttaste sirapshjärna kan ta till sig. 

Finns även som ljudbok!

 

innan-vaggen-en-upplyftande-bok-om-utmattning2.  ”Innan väggen – en upplyftande bok om utmattning” av Anna Voltaire

Innan väggen är en sprillans ny bok. Härlig layout med bilder av den fantastiska Hej hej vardag – Louise Winblad gör boken ännu skönare att läsa.

Det här en enkel liten guide för att förstå utmattningens tidiga signaler, som t.ex. dålig sömn och svårighet att varva ner. Även Anna Voltaire är psykiater och sexbarnsmamma (!) och skriver utifrån egen erfarenhet.

Voltaire skriver handfast och tydlig, precis som att möta en smart och trevlig läkare. Här finns råd om vilken behandling som finns och vad du själv kan göra, t.ex. att gå ut och gå varje dag. Enkla tips helt enkelt.

Gediget utan att krångla till det! En liter mer omfattande bok men samtidigt lättöverskådlig och lätt att ta sig igenom. Kan även användas som ett grundläggande uppslagsverk om utmattning.

Rekommenderar denna särskilt till anhöriga eller arbetsgivare för att skapa förståelse och grundläggande kunskap om utmattning. Mycket bra!

 

ur-balans-om-stress-utbrandhet-och-vagar-tillbaka-till-ett-balanserat-liv3. ”Ur balans – Om Stress, utbrändhet och vägar tillbaka till ett balanserat liv” av Aleksander Perski

Här är den lite tyngre boken för den som orkar med något mastigare. Den är skriven av docenten och stressforskaren Aleksander Perski. Boken har några år på nacken, den är utgiven 2002, men redan då var stress en stor problematik. Texterna är inte torra och akademiska utan snarare väldigt lättillgängliga där prosa och lyrik vävs in mellan faktakapitlen. Mycket bra och tydlig fakta om vad som händer i hjärnan och kroppen vid långvarig stress samt vilka sjukdomar det kan leda till. Konkret och lättfattligt.

Aleksander Perski beskriver även vilka behandlingsmetoder som fungerat under de 30 år han jobbat på Stresskliniken i Stockholm. Det känns ju rätt betryggande med den erfarenheten och kunskapen då han ger råd och tips för goda vägar tillbaka för att återställa balansen i livet.

Men det som tilltalar mig mest med boken är nog att han verkar ha en så holistisk människosyn, där kropp, själ och ande får rum. Alla delar är viktiga för att leva ett helt liv. För att må bra måste människan ha en mening och ett mål för sitt liv och veta att hon är en del av någonting större. Han betonar vikten av reflektion och kontemplation, vilket är en stor bristvara idag. Perski skriver:

Att hitta tillbaka till tron på något större kan ge en del av oss mod och kraft att leva vidare, trots de destruktiva krafter vi kanske har mött tidigt i livet.

(Tyvärr kan ”Ur balans” vara svår att få tag på men den finns som e-bok och det går säkert att låna den på ditt bibliotek! )

Hoppas någon av böckerna kan ge dig klokhet och uppmuntran om att det finns vägar ut ur stress och utmattning.

 

7 kommentarer

Lämna ett svar till Jennie Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *