Träning för nyblivna mammor eller alla morsor förresten

Träningen. Den där förbannade saken som ska bli till samtidigt som det är helt omöjligt.

Fast, jag är ju av åsikten att det inte är så. Och det vet jag att de andra Hallelujamorsorna också kan tycka – vi har fått till det, helt enkelt.

Jag är en väldigt aktiv människa i generna och har faktiskt svårt att sitta still på riktigt. Jag har alltid rört på mig och egentligen alltid haft en hyfsat bra kondis.
Vet ni? Det är faktiskt såhär. Att för att må fysiskt bra och leva länge, så behöver kroppen vardagsmotionen. Det är till och med så, att om man inte är en van träningsmänniska så är det ganska dumt att träna hårt. För att: när du tränar hårt, så tänker du att det är okej att sitta ner lite extra, du behöver inte ta trapporna längre utan tar hissen osv osv. Du tappar ofta helt vardagsmotionen.

Bra vardagsmotion; cykla till jobbet!

Så. Att börja med att ta varje tillfälle du kan, till vardagsmotion, är såklart det allra bästa tipset från en morsa till en annan. Spring när barnen springer! Klättra när barnen klättrar! Hoppa när de hoppar! Bär alla! Ta alltid trapporna! Gå långa promenader, gärna raskt. Och så vidare.

Men sedan finns det mammor som av olika skäl behöver få till mer träning än så. Jag är en sådan. Dels för att jag älskar det. Men också för att jag har konstanta ryggbesvär som blir mycket värre när jag inte tränar.

Och hur har jag alltid fått till det? Här kommer mina enkla tips och knep:

  • Vi har alltid arbetat jobbat deltid. En av orsakerna är faktiskt att jag inte kan leva utan min träning. När vi båda jobbat så lite har vi inte haft råd med saker kanske, men vi har alltid haft tid att ta en springrunda eller annan träning.

  • Jag skaffade ”Träning för nyblivna mammor” av Olga Rönnberg så fort den kom ut. Den följde jag slaviskt, och allt som görs i den går att göra hemma! Sååå…
  • … jag tränade hemma på kvällarna när barnen somnat. Ibland avbröts det av någons gråt, och då var det bara att hoppa in i passet igen. Ibland avbröts det helt och då fick jag ta upp det en annan gång. Detta var oftast de kvällar som Emanuel jobbade kväll.
  • Jag har alltid tvingat mig ut trots extrem trötthet, för jag vet att det är bättre att göra något än inget alls.
  • Nu för tiden tränar jag till exempel när barnen tränar. Jag kör tabata hemma vid tv:n som jag tidigare nämnt eller tar en löprunda. Det blir såklart enklare! Och, vi jobbar fortfarande deltid, så vi båda hinner träna om vi vill.
  • Men, glöm inte vardagsmotionen! Vi cyklar till jobbet. Jag har många trappor på jobbet, ibland tar jag en extra sväng för jag vet att det är bra. Jag går mycket hellre än tar bilen och det handlar kanske bara om att planera lite. Så att man hinner. Ta vara på vardagsmotionen, helt enkelt!

Hur gör ni?

Nu mina vänner, är det dags att avsluta vårt tema för den här gången. Vi vill verkligen tacka för ert engagemang! Och som ni vet, det blir alltid så mycket roligare när ni lämnar en kommentar här och där. Då blir vi extra peppade.

7 kommentarer till

  1. Peppigt!
    De finns en nackdel med att bo så litet som vi gör: vardagsmotionen uteblir gärna. Inom byn finns det liksom inga avstånd, vi går eller cyklar ju överallt, men det är inte många meter att tala om (även om vi kan leva lite i jämförelsen med flera som ändå tar bilen vart de än ska). när vi bodde i Örebro hade jag drygt 8km till jobbet och perfekt cykelväg. Nu har jag istället två mil väldigt operfekt cykelväg så då blir de bil… Ska verkligen försöka prioritera träning o promenader nu, och de känns enklare när barnen är liiiite större och leker själva så det inte behöver bli på den andra förälderns ”bekostnad”.

    • Ja det kan jag förstå! Ni kanske kan jaga varandra runt byn? 😉 eller om barnen har cykelrace så springer du? Finns många bra förlslag med rolig fantasi 😅

  2. Vilken skillnad det blev när jag fick barn! Men äntligen är hon inte helt beroende av bröstet bara så får till en kväll i veckan och en gång under helgen på gymmet. Sen är det hemmaträning som gäller! Och ÄLSKAR vardagsmotion! Så viktigt! (Gillar när rulltrapporna går sönder)

  3. Heja vardagsmotionen! Trampar läscykel vart jag än ska. Handlar mkt om vana och inställning. Att så fort man ska iväg greppa cykelnyckel ist för bilnyckeln.
    Nu med en krypande bebis spenderas mkt tid på golvet, funkar toppen att köra styrka bredvid. Vi har en gymmatta utrullad som inbjuder till rörelse, passar också bra med mammaledighets-stassen mjuka kläder. Alltid redo för några plankor, armhävningar el burpees. Tänker att det inte måste vara hela pass, varje övning räknas! Toppen att barnen ser att även vuxna tränar och inte något man gör på annan plats alltid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *