Att träna är väl inte så svårt?

Efter att jag äntligen sprang en mil förra veckan var jag såhär glad!

Alltså fy SKETAN vilket bra avsnitt som släpptes i söndags av självaste Hallelujamorsorna! Har du lyssnat? GÖR DET! Typ livsviktigt ämne.

Ja, det handlade om träning. Och eftersom det var några veckor sedan vi spelade in det har det hänt en del samt att jag hann reflektera över vårt samtal med ett lyssnande öra när jag var ute och sprang här om dagen.

Precis som Elisabet säger i poddiloddi är det så mycket lättare att träna när man är igång. När man tänker att man kan träna nästan jämt. Eller helt enkelt bara gör det. Det FÅR INTE vara så svårt! Svälj alla dina femtioelva ursäkter och bara KÖR. Och, återigen som vi säger i podden, all träning ÄR bra träning.

En grej jag inte tog upp som jag nu tänkte komplettera med i efterhand, är att prata om hur sjukt viktig vardagsmotionen är. En träningsexpert jag läst ifrån (alltså förlååååt att jag aldrig har länk på sånt här!) sa att vardagsmotionen egentligen är mycket bättre än att köra hårda pass. Nu hårddrar experten det, tycker jag, för det beror lite på vem man är som person. Men, träningsexperten menar att om du t.ex tävlingscyklar till jobbet. Byter om, cyklar snabbt, är helt slut, duschar och sedan ska jobba en hel dag. Då blir lätt inställningen att du hellre sitter än står, hellre tar rulltrappan än trappan, hellre ringer än går (för att prata med någon) osv osv osv. Medan personen som cyklar till jobbet i vanlig takt orkar köra på med all annan träning under hela dagen. Och att det är just DET som gör att våra kroppar lever längre, och bättre.

Jag vet inte hur du förhåller dig till informationen, men jag brukar ju oftast träna framåt eftermiddag, kväll. Då spelar det kanske inte så stor roll eftersom jag sedan ligger ner i åtta timmar ändå. Men tränar jag på morgonen försöker jag tänka på det där. Att jag inte alls ”har rätt” att sitta ner hela tiden.

Vi människor är ju byggda för rörelse. Allt som tar bort rörelse är ju nästan farligt! Jag tänker bara hur mycket motion vi får genom att städa, handla mat, plocka in all mat, skura badrummet, klippa gräset, rensa ogräs, cykla/gå till och från jobbet osv. Nu för tiden tas så mycket av sånt här bort genom att vi betalar oss fria ifrån det. Men det gör ju också att vi inte får vardagsmotionen!

Tjena vad jag babblar på här. Egentligen ville jag bara skriva att jag uppnått mitt löparmål för sommaren och tänkte öka på kilometrarna istället för att sätta mig på ändan och (bara) äta ostbågar. Jag KOMMER äta ostbågar!!!!

Så, träna på! Vad säger ni som lyssnat på podden? Eller läst eller hört andra bra grejer? Tips och trix – hit us!

/Filippa

4 kommentarer

  1. Här kommer en fråga som inte alls har med träning att göra, eller jo lite vardagsträning kanske, men har förstått att ni har en lådcykel. Vad har ni för sort? Är ni nöjda med den modellen? Mycket krångel?
    Med vänlig hälsning, velig lådcykelköpare..

    1. Jaa men alltså JA, jag rekommenderar alla på jorden att ha en sån (kanske mer om man har lite barn att sätta i den, men den är säkert användbar annars också!). Vi är så sjukt nöjda och har cyklat på den i princip varje dag i 2,5 år. Det enda vi lagt ut för service är 500 spänn på en broms och punka en gång. Vi hade ju funderingen på en extra liten skruttbil men insåg snabbt att detta skulle löna sig mer. Och det gjorde det ju! Vi köpte vår begagnad på blocket och även då är de ju rätt saftiga i pris. Men vår är verkligen superbra! Har två vänner som köpt på min rekommendation också 😀

  2. Vi har skaffar en Babboe Curve i vår familj. Superbra!! Och barnen älskar den! Perfekt för storhandling också. Och hämta barnens kompisar på förskolan mm.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *