Två appar och en podd som hjälper dig att hantera stress och psykisk (o)hälsa

Alltså jag får nog säga att jag egentligen är en ”bokmänniska”, dvs jag gillar främst att läsa mig till kunskap och hitta goda vägar vidare med litteraturens hjälp. Men nuförtiden funkar inte alltid hjärnan så bra för att fokusera på en bok. Då finns det ju massor av schyssta poddar och redskap som en kan använda sig av för att hitta vägen framåt. Här är en podd och två appar som jag regelbundet återkommer till:

Från stresskolan.libsyn.com

Podden Stresskolan

Stresskolan är en podcast som syftar till att hjälpa dig som individ att bli bättre på att hantera din stress. Detta genom att intervjua de främsta forskarna och klinikerna. De första ca 11 avsnitten handlar om vad stress är. Från ungefär avsnitt 12 kommer metoder och övningar för stress.

Så presenteras podden på hemsidan. Det är alltså inget flum eller hittepå utan vettiga forskare och psykologer som kan sina grejer. Väldigt bra som stressförebyggande hjälpmedel om du vill lära dig mer om stress och ger även verktyg för att hantera stress om du är drabbad utmattningsdepression eller liknande.

Rekommenderar särskilt avsnitt nr 38 om fysisk aktivitet, depression och ångest, nr 2 om stress och utmattningssyndrom samt nr 9 om samvetsstress. 

Appen Compassion Lifestyle

Såhär beskriver Christina Andersson, skaparen av appen och författaren till boken Compassioneffekten vad Self-Compassion är och vad det kan hjälpa oss med:

Vi pressar oss hårt idag, jämför oss med andra på sociala medier, känner oss otillräckliga och är rädda att inte duga eller att misslyckas. Med hjälp av self-compassion, självmedkänsla, kan vi möta livets svårigheter med värme, vänlighet, omsorg och förståelse istället för självkritik och krav på prestation.

CFT – Compassion Fokuserad Terapi jobbar med begreppet självmedkänsla. För någon som är dålig att känna in och lyssna på sina egna signaler som det ofta blir om du varit stressad under en lång tid då är självmedkänsla superviktigt. Jag blev tipsad om appen av min terapeut och appen är skapad  av psykologen Christina Andersson (som forskar om Compassion som stresshanteringsmetod) dvs detta är också en rätt så välgrundad metod. Här finns enkla och grundläggande avslappningsövningar samt mer compassion-fokuserade övningar. Appen är gratis och övningarna är lätta att följa med i.

Appen Pacifica

Pacifica-appen är gratis och enkel att använda. Jag har haft den i flera år främst för att hålla lite koll på hur måendet går upp och ner.  För när en är nere är det lätt att tro att det aldrig kommer bli bra igen. Men sanningen är att mitt mående kan faktiskt skifta rätt mycket bara under en dag även om jag har en sämre period.

Men Pacifica har även korta (och roliga) filmer om psykisk ohälsa, avslappnings- och fokuseringsövningar. Samt möjlighet att skapa ett ”Hope-board” med citat och bilder som påminner om din riktning och vad som är viktigt. Det finns även ett ”pacifica-community” om du vill dela tankar och upplevelser kring ditt mående, här är en väldigt god ton och varm atmosfär.

Så om du är boktrött eller är mer av en podd- och app-person prova gärna på något av mina favoriter! Och tipsa mig gärna om du har några må-bra poddar eller appar.

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *