En trevligare hälsoresa

Den konstanta strävan efter att må bra. Känner ni igen det eller är det bara jag? 34 år gammal är jag, och för varje år som går tänker jag att jag nu, nä nu ska jag hitta ett sätt att leva som faktiskt funkar! Och så… blir det ofta pannkaka ändå.

Men jag ska vara ärlig. Jag verkar ha hittat något. Och jag tänkte dela med mig av det. 

För det första måste jag ju säga att jag som lärare tänker åren som går i läsår, inte kalenderår. Vilket innebär att jag börjar närma mig årsslut. Jag har sju undervisande veckor kvar vilket inte är särskilt mycket om man jämför med hur mycket jag undervisat det senaste läsåret. Ju. 

Det hela började faktiskt med att jag sa upp mig förra våren. Ja, konstigt va? Även om jag trivdes enormt mycket, och helt ärligt saknar mig gamla kollegor väldigt mycket och ofta, så behövde jag bryta upp därifrån. Det var flera saker som egentligen gjorde att jag vantrivdes. Och när jag väl kom därifrån märkte jag hur mycket bättre jag mådde av mitt jobb. 

Men i alla fall, jag sa upp mig, och fick ett helt annat lärarjobb på en helt annan typ av skola. En brutal förändring kan man ju lugnt säga. En livsomvälvande egentligen. Jag hade lika gärna kunnat byta jobb helt, så stor omställning var det. Så när jag började i augusti, bestämde jag mig för att lägga till ytterligare en ny vana. 

I det fallet började allt med att jag fick längre arbetsdagar. Jag började jobba 86% på fyra dagar och hade lektioner senare än jag haft tidigare vilket ledde till att jag kände att var svårt att ta sig hem i ”tid”. Då insåg jag snabbt hur min träning skulle bli lidande om jag skulle hinna träffa kidsen innan de skulle sova. Så jag bestämde mig helt enkelt för att prova på att gå upp 5.40 och köra 30 min träning innan resten av familjen vaknar. Och jag har faktiskt hållit i det i princip VARJE dag sedan jag började i mitten av augusti. Coolt va? Jag är rätt stolt faktiskt. För en sak kan jag säga; jag är INTE pigg kl 5.40…

Ett annat mål jag har är att jag ska ha minst 10.000 steg på min klocka. Det är ett rimligt men hälsosamt mål och det handlar helt enkelt om prioriteringar.

Sedan har jag nog gjort fler förändringar, mer mentala och sådär, men det kan jag ju skriva om en annan gång om någon vill höra mer? 🙂

Ja, och nu går vi snart in i maj faktiskt. Det känns galet. Och jag är tacksam att jag lyckats hålla stenhårt i mina nya, goda vanor. Och ja! Jag trivs fortfarande enormt bra på mitt nya jobb. 

7 kommentarer

  1. RIKTIGT imponerande ju!!
    Men VAD för träning kör du på morgonen? Hör gärna mer!
    (Själv är jag ”stolt” över att jag två dagar i veckan går ut och snabb-går 5 km. Och enda anledningen t att jag faktiskt lyckats hålla det är f att en annan kvinna står och väntar på mig då kl 6. Vi går tillsammans och tvingar varandra upp och ut. Så jag KAN liksom inte ångra mig och somna om. Annars är jag värdelös på att hålla dessa morgonrutiner! Och eftermiddag/kvällar försvinner för snabbt i annat.)

    1. Men hallå BRA! Så bra! Mitt motto i livet äro: hellre någon träning alls än ingen!

      Jag tränar via youtube, Popsugar HIIT är flera mkt bra och svettiga pass! ?

  2. ?????? Alltså så himla bra! Förändring tar tid. Särskilt de son leder till bra grejer. Att ändra en och skapa en ny vana, i vuxen ålder. Det borde baske mig få bragdmedalj ???

  3. Någon mer än jag som provat hemmagympa med Sofia på SVT? Även om målgruppen är pensionärer kan jag som småbarnsförälder också få träningsvärk. Och jag märker att jag blir piggare efteråt.

    1. Ja helt perfekt nu när jag jobbar hemifrån! Tar en paus med Sofia när jag känner att jag stelnat till framför datorn. Hennes approach känns kravlös men peppande vilket gör det så mkt trevligare?

  4. Jag är väldigt imponerad! Jag började i januari att gå upp kl 06 och träna en halvtimme och ha andakt, innan jag väckte barnen. Det var superhärligt men jag blev SÅ trött. Kände mig helt slut varje kväll. Så efter sportlovet slutade jag. Hur gör du detta utan att bli jättetrött? Eller var missen att det var just januari?

    1. Alltså, jag ÄR supertrött på kvällarna och lägger mig runt 21 varje kväll. Men jag upplever att jag är mycket piggare på dagarna nu så det är värt det känner jag.
      Men också, att börja nu när det ljust vid 05 är en riktig hit! Man tror ju att kl är typ 9 när man står och flåsar.
      Men, jag tror inte det är för alla? Jag är nog en morgonmänniska i grunden och då funkar det!
      Emanuel kör oftast sina pass direkt när de kommer hem från skolan, vid tre. Det har blivit väldigt bra för honom! Man måste väl lyssna in kroppen också såklart! ?

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *