Om att aktivera sig och lite annat.

Apropå vad Filippa skrev igår. Vissa dagar är man oroligare än andra. Det är bara att konstatera. Idag var en sådan dag. Så jag packade ner lite mellis och strandleksaker och drog med barnen till havet. Finns inget som skingrar tankarna, som frisk luft. Skogen eller havet, båda har samma effekt! Treåringen, ursäkta – tre och ett halvåringen, eller ja – snart fyraåringen var nöjd med både fikat och möjligheten att bada fötterna, gräva gropar och bygga sandslott. Minstingen som blev nio månader igår(!) premiär-åt sand och skrattade åt storasysters bus. Själv njöt jag av att andas.  

Men det var egentligen inte det jag tänkt skriva om. Egentligen hade jag tänkt skriva om träning och avslappning. Periodvis har jag haft svårt att hitta bra träningsrutiner, jag tycker oftast det är svårt att komma iväg hemifrån och tränar oftast hemma. Men, nyheten för denna våren är att jag har börjat gå på Tikwa. Och detta är numera min bästa kväll i veckan! Tikwa är en form av avslappnings- och strechningövningar som görs under uppläsning av bibelord och lugnare musik, kan man säga. Var lite rädd för det långsamma tempot först, men detta har visat sig vara det bästa jag kunnat göra denna våren.  Jag älskar det. Stillsamheten. De mjuka rörelserna. Och känslan av att jag och kroppen liksom äntligen har hittat ett gemensamt inre språk.

Apropå träning då, ville jag tipsa er om detta inlägget. Elsa Billgren skriver om sin träningsrutin och om att inte se ut som den ”generella träningspersonen”. Om att träning och i hennes fall då löpning, inte behöver handla om hur långt man springer eller hur snabbt. Utan om lycka och inre välmående. Och sen såg jag detta programmet om fyra par som får prova varsin sorters aktivitet/träning i 8 veckor, deltagarnas arbete och resultat följs och mäts av både coacher och flera forskare  – och jag måste säga att jag blev så himla berörd av deltagarnas resa. Flera växer i både självbild och självförtroende, någon sover bättre, blir av med sitt höga blodtryck, någon sätter personligt rekord och flera klarar sådant som de inte klarat tidigare. Framför allt blev jag så uppmuntrad av att serien, liksom Elsa tar upp och visar att begreppet hälsa rymmer så mycket mer än bara antalet träningspass, vikt och milantal. Hälsa – inkluderar både kroppen, hjärtat och hjärnan och relationer och vardagen och balansen i vardagen med mera med mera. Ni fattar. Allt hänger liksom ihop, det är en helhet! Tips tips!

Till sist, det är PEPPIGT också – för oss som behöver ta nya tag lite då och då när det kommer till träning – att det finns så många olika sätt att aktivera sig på och att man får göra det efter sina egna förutsättningar! Så heja oss alla som kämpar och längtar efter en balanserad och god hälsa!

2 kommentarer

  1. Tack för tipset!! Jag har gått MediYoga i vår. Och tyckte det var svårt först. Men har faktiskt fortsatt hemma! Jag använder samma program och har satt ihop en lista med lovsång som passar till. Viktig stund för mej i dessa tider.

  2. Jag såg ”Bästa träningen” och blev väldigt inspirerad av att vardagsmotion gav ett så bra resultat. Jag har denna vår börjat gå till jobbet i stället för att cykla, det ger mig ca 40 min rörelse istället för 10. Sen har jag alltid ambitionen av att komma igång och träna ordentligt (det sker sporadiskt nu) men istället för att fokusera på vad jag inte gör försöker jag uppskatta det jag gör. Håller med om att hälsa behöver ses ur ett helhetsperspektiv.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *